Luisteren als basis voor verandering en ontwikkeling
De nadruk ligt meestal meer op spreken dan op luisteren. Dat is bijzonder omdat de meeste mensen meer nadelen van spreken ervaren dan van luisteren. Je hebt eerder te veel gepraat, dan te veel geluisterd.
Ook op organisatieniveau ontstaan er problemen als de organisatie niet in staat is om goed te luisteren. Klantbehoeften, klachten, enthousiasme, een goede strategische radar vraagt het vermogen om de juiste dingen te kunnen zien, maar ook zeker te kunnen horen.
En er valt vaak meer te horen als je weet waar de informatie is te halen en als je weet hoe te luisteren. Bij het koffiezetapparaat, in het rookhok, in de wandelgangen, bij de secretaresse, of door de juiste vragen te stellen bij een exitgesprek. De luisterbronnen zijn legio,
Luisteren is een inkomende beweging. Datgene wat binnenkomt kun je gebruiken om contact te maken, patronen te herkennen bij een ander of bijvoorbeeld hypotheses te testen bij de ander. En dat is belangrijk voor sleutelfunctionarissen en bestuurders die mensen in beweging willen zetten of positieve invloed uit willen oefenen.
Kritisch luisteren levert je een schat aan informatie op. Kansen, mogelijke beïnvloedingsmogelijkheden, maar ook informatie over valkuilen of weerstanden. Daarnaast kan kritisch luisteren jou veel leren over jezelf.
In dit vaardigheden programma gaan we in op:
Camillo Sprat, Turnaround Powerhouse
6 (excl. toetsing)
8 (incl. toetsing)
21 maart 2025
van 13.00 uur tot 17.00 uur (inloop vanaf 12.30 uur)
€ 450,- (excl. toetsing, incl. certificaat)
€ 550,- (incl. toetsing, incl. certificaat)
Nader te bepalen